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イスラム近代化のチャンスChance of Islamic modernization

アッバース朝第七代カリフのマームーンの治世下でイスラムが劇的に近代化する機会があった。
イスラムの発展を阻害しているイスラム教への解釈を変えようとする動きが生まれた。
・「神の予定論」・・・全てあきらめ、せめて天国へ行くために善人でいろ。
・「宿命説」・・・・・・・神の命令に従うものは報われる。反するものは罰される。
・「コーランは神の一部で被造物に非ず説」・・・この世でコーランだけは宇宙が出来る前から存在する。
この三つを否定するイスラム学派「ムータジラ派」が現れたのだ。
ムータジラ派の主張
・人間の自由意志や理性を強調し、神すら理性の基準に従って行動する。
・コーランが神の一部で世界創造前に天に記された永遠なる非創造物であるなんて事は非合理的である。また、神の唯一性を損ねる(コーランは唯一神以外の者が唯一神以前の宇宙で作った。唯一神以外にも神がいることになる。)から
コーランも神によって作られたものなのだ。
この学説は合理主義神学であり、自由な批判を許すものだ。
当時のカリフ(イスラム系指導者)とその周辺の貴族は高い教養をもっていたためこの学派を国教指定し、異端を迫害した。全ては繁栄のためだ。
マームーンは大衆の批判に耐えうる高い教養とカリスマがあった。
しかし、時代が下るとこのような批判を許す体制には耐えられないダメな指導者が現れる。

ダメ指導者は国家の支配が揺らぐのを恐れ、また弾圧されたイスラム諸派の反発もあり、ムータジラ派は弾圧されて消えてしまった。

もし批判を許すムータジラ派が拡がっていたら、今のイスラムは全く異なる姿であったであろう。
おそらく、今のキリスト教による欧米の世界支配にとってかわっていたものと思われる。
歴史が後退した一場面である。
キリスト教社会でもまた中世では、
堕落しつつあったカトリックを批判してプロテスタントを作り上げたルターが出現し、こちらの改革は大衆や知識人の支持を得て成功した。
キリスト教は分裂することなく内部に二大勢力を抱え、互いに批判しながら発展する軌道に入ったのである。
Had the opportunity to Islam to modernize dramatically under the reign of Mamun seventh Abbasid caliph.
Movement to try to change the interpretation of Islam to that inhibit the development of Islam was born.
• The color good to give up ... all the "theory will of God", to go to heaven at least.
, Shall be subject to the instruction of "destiny theory" · · · God will be rewarded. goes against will be punished.
• Only the Koran is present from before the universe can "Quran Zu theory to non-creatures in the part of God" ... in this world.
Islamic school to deny the three "Mutajira School" he has appeared.
Claims Mutajira school
· Highlighting the reason and free will of human beings, God even act according to the criteria of reason.
- It is an irrational Nante is a non-creature the eternal Koran was written in heaven before the world creation part of God. In addition, (the Koran. Become that there are God also. God only person other than the only other than God made the universe only God earlier) from compromising the uniqueness of God
It's a thing that Quran was also created by God.
This doctrine is a rationalist theology, I shall allow the free criticism.
The state religion specify this school for noble in and around had the sophistication and (Islamic leader) caliph at the time, I was persecuted heresy. It is because of all prosperity.
There was a charisma and sophistication that can withstand the criticism of the masses Mamun.
However, leaders do not gotta put up with the system to allow such criticism in more recent years appears.
There is also a rebound of Islamic factions that have been oppressed and also fear domination of the nation's shaken, not good leaders disappeared after being repression Mutajira school.
Mutajira school to allow criticism if if it has spread, Islam today would have been a completely different appearance.
Perhaps, it seems that it was now an alternative to the Western world domination by the Christian now.
It is a scene that history is retracted.
The Middle Ages also in the Christian community,
Luther you have created a Protestant criticizing the Catholic met while corruption appeared, reform of this place successful with the support of intellectuals and the masses.
Christianity is entered the orbit of the two had many power inside without having to divide and develop while criticizing each other.

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